De Stad Brussel en de Regie der Gebouwen bereiken een akkoord over het gebruik van de openbare ruimte rondom het Brussels Justitiepaleis

Afgelopen donderdag keurde het Schepencollege van de Stad Brussel drie overeenkomsten goed met de Federale Regie der Gebouwen. Deze overeenkomsten kaderen het gebruik van de zone rond het Justitiepaleis vanaf deze zomer, zodat Brusselaars, bezoekers en lokale handelaars niet alleen de hellingen maar ook de plateaus aan de zijkant van het Paleis optimaal kunnen benutten.

De conventies maken deel uit van de renovatie – en heraanleggingsplannen op en rond het Justitiepaleis en zijn een illustratie van de goede samenwerking tussen de Stad Brussel en de Regie der Gebouwen.

De Stad Brussel en de Federale Staat hebben na jarenlange discussie eindelijk duidelijkheid geschept in de eigendomssituatie van de omgeving rond het Justitiepaleis. Gezien de hellingen en plateaus het dak vormen van delen van het Justitiepaleis, blijft de Federale Staat eigenaar.

De eerste conventie creëert een publiek doorgangsrecht op alle percelen rondom het Justitiepaleis die momenteel nog privéterrein zijn. Samen met een aanpassing van het kadaster, regelt de eerste conventie dat deze buitenruimte ten allen tijden publiekelijk toegankelijk is.

Mathieu Michel, Staatssecretaris bevoegd voor de Regie der Gebouwen in de Federale Regering:  Zonder afbreuk tot doen aan haar centrale rol als huis van Justitie, transformeren we het  Brussels Justitiepaleis tot een symbool van verbinding met haar omgeving, zowel op stedelijk, sociaal als commercieel vlak. De voorstellen van de Stad Brussel sluiten hier bij aan:  een betere integratie van het Paleis in het stadsweefsel, meer openheid. Ik ben verheugd over de enthousiaste manier waarop de Brusselaars zich dit project toe-eigenen. De renovatie van het gebouw is volop gestart en ik voel dat dit een positieve dynamiek veroorzaakt in de stad.

De tweede conventie maakt afspraken tussen de Stad en de Federale Staat over het dagelijks onderhoud en de netheid op de hellingen nu de auto’s er niet meer mogen parkeren. De Stad zal deze ruimte onderhouden en het beheer van activiteiten in deze zone op zich nemen. Structurele herstellingen blijven de verantwoordelijkheid van de Federale Staat (de eigenaar).

Ans Persoons, schepen van Stedenbouw: Deze conventie laat de Stad toe om in overleg met de Regie de Gebouwen en de FOD Justitie de hellingen blijvend te activeren, zoals we bijvoorbeeld deze zomer al doen met onze zomerprogrammatie, in samenwerking met organisaties uit de wijk.

De derde conventie zet in op parkeergelegenheid voor de handelaren van de Marollenwijk: zij kunnen een plateau aan zijkant van het Justitiepaleis (aan de Wolstraat) gebruiken. Deze parking (100 plaatsen) wordt in de week door het personeel van het Justitiepaleis gebruikt en zal tijdens het weekend en feestdagen aan de hand van parkeerkaarten ter beschikkingen worden gesteld van handelaars met een winkel in de Marollen. Zo blijft er elders meer ruimte vrij voor hun klanten.

Schepen Fabian Maingain (DéFI), bevoegd voor Economische Zaken in Stad Brussel, is verheugd met deze oplossing: Deze maatregel zal ten goede komen aan de unieke handelsdynamiek van deze wijk en is een antwoord op de  bezorgdheden van handelaren sinds de -illegale- parking op het hellingen gesloten werd.

Jens Popelier

Woordvoerder, Kabinet Schepen Ans Persoons

Over Ans Persoons

Brussels Staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed, Europese en Internationale Betrekkingen, Buitenlandse Handel en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp