Heraanleg Kolenmarkt en Olivetenhof feestelijk ingehuldigd

Feest aan de Kolenmarkt in hartje Brussel: de werken voor de heraanleg van het zuidelijke deel van de Kolenmarkt en het Olivetenhof zitten erop. Het Schepencollege, buurtbewoners en handelaars vierden samen het einde van de werken tijdens een gezellig ‘apero-moment’ op vrijdagnamiddag.

Beide straten werden autovrij gemaakt in maart 2020 maar waren nog steeds ingericht op maat van de auto. Om ze beter te laten aansluiten bij de voetgangersstraatjes rond de Grote Markt nam de Stad Brussel ook deze zone onder handen: alles werd op één niveau gebracht voor een gedeelde ruimte met extra comfort en veiligheid voor alle gebruikers.

Waar ooit wagens geparkeerd stonden werd plaats gemaakt voor 10 nieuwe Canadese krentenboompjes. De zomer is echter geen goed moment om te planten, dus de bomen worden pas in het najaar toegevoegd. In tussentijd werden de onverharde boomspiegels in samenwerking met de handelaars opgevuld met bloemperken.

Ans Persoons (one.brussels-vooruit), Schepen bevoegd voor Stedenbouw en Openbare Ruimte: “De Kolenmarkt vormt een belangrijke schakel op de wandel- en winkelas tussen het vernieuwde Fontainasplein en de Grote Markt. Na drie maanden werken is de heraanleg net op tijd klaar voor de zomer. We voegen maar liefst 10 nieuwe bomen toe in deze beperkte perimeter. Zeker in smalle straatjes als het Olivetenhof en de Kolenmarkt missen bomen hun effect niet: ze brengen verkoeling, zuurstof en rust.”
Philippe Close, Burgemeester: “Het einde van deze heraanleg in het centrum van de Stad is een nieuwe stap. Deze zone waar zoveel Brusselaars en toeristen zo graag rondlopen, is aangepast aan hun noden. We blijven samen het stadcentrum heraanleggen met als volgende stap de Adolphe Maxlaan, zodat actieve weggebruikers er in alle rust kunnen wandelen op de meest veilige manier.”
Fabian Maingain, schepen bevoegd voor Economische Zaken: “De inhuldiging van deze renovatie draagt bij tot de commerciële revitalisering door meer groen en een aantrekkelijkere omgeving te bieden voor de bewoners en klanten van de wijk Sint-Jacob. Deze nieuwe heraanleg draagt bij tot de voetgangersverbinding van de handelswijken van het stadscentrum, zoals voorzien in het Schema voor Commerciële Ontwikkeling.”

Over Ans Persoons

Brussels Staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed, Europese en Internationale Betrekkingen, Buitenlandse Handel en Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp

VGC-Collegelid voor Cultuur, Jeugd, Sport & Gemeenschapscentra

Koning Albert I laan 37 1030 Brussel